ELECTRO CABLAGE SERVICE CV – ALGEMENE VOORWAARDEN
1. DEFINITIES
1.1 “ECS”: de besloten vennootschap “ELECTRO CABLAGE SERVICE” (verkort ECS), met zetel te 2800 Mechelen, Zandvoortstraat 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Antwerpen (afdeling Mechelen), onder het. nummer 0441.562.311, BTW BE0441.562.311.
1.2 “Algemene Voorwaarden”: onderhavige algemene voorwaarden.
1.3 “Klant”: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon (al dan niet optredend in eigen naam en voor eigen rekening) tot dewelke ECS haar aanbiedingen en offertes richt, dan wel elke natuurlijke persoon of rechtspersoon (al dan niet optredend in eigen naam en voor eigen rekening) die één of meerdere goederen en/of diensten aankoopt, hiervoor een offerte aanvraagt en/of hiervoor met ECS een overeenkomst afsluit of wenst af te sluiten.
1.4 “Overeenkomst”: De overeenkomst tussen ECS en de Klant op grond waarvan de goederen en/of diensten aan de Klant worden geleverd.
1.5 “Partijen”: ECS en/of de Klant.
2. TOEPASBAARHEID
2.1 De rechtsverhouding tussen de Klant en ECS en alles wat hiermee verband houdt, is uitsluitend onderworpen aan volgende normen: (in hiërarchisch dalende volgorde, het volgende bij ontbreken of stilzwijgen van het vorige);
(i) de schriftelijke en ondertekende bijzondere overeenkomst;
(ii) de geldige en aanvaarde offerte;
(iii) de orderbevestiging uitgaande van ECS;
(iv) deze Algemene Voorwaarden;
(v) het Belgische recht, met uitsluiting van andere rechtsnormen die ertoe zouden leiden dat een ander recht dan het Belgische recht van toepassing zou zijn.
2.2 Voor geschillen tussen ECS en de Klant is de rechtbank van de plaats van de vennootschapszetel van ECS exclusief bevoegd.
2.3 ECS wijst alle andere normen en voorwaarden af, met de enkele uitzondering van de voorwaarden die ECS uitdrukkelijk schriftelijk met de Klant overeen is gekomen. Indien ECS hier voorafgaand uitdrukkelijk schriftelijk mee akkoord is gegaan, blijven deze Algemene Voorwaarden aanvullend van toepassing. Deze uitdrukkelijk schriftelijk aanvaarde afwijkingen zijn slechts geldig voor de Overeenkomst waarop zij betrekking hebben en kunnen niet worden ingeroepen bij eventuele andere, zelfs gelijkaardige overeenkomsten. De Klant aanvaardt dat deze Algemene Voorwaarden als enige van toepassing zullen zijn, met uitsluiting van zijn eigen algemene of specifieke (aankoop)voorwaarden, ook als deze zouden bepalen dat zij als enige van toepassing zijn.
2.4 De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of een deel van een bepaling doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de overige bepalingen en/of de rest van de bepaling. In geval van nietigheid van één van de bepalingen zullen ECS en de Klant, in de mate van het mogelijke en volgens hun loyaliteit en overtuiging, onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling die beantwoordt aan de algemene geest van deze Algemene Voorwaarden. Komen de Partijen niet tot een akkoord, dan kan het bevoegde forum overeenkomstig artikel 2.2 van deze Algemene Voorwaarden de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) toegelaten is.
2.5 Indien ECS één of meerdere van de rechten opgesomd in deze Algemene Voorwaarden eventueel of zelfs herhaaldelijk niet zou afdwingen of toepassen, dan kan dit slechts beschouwd worden als het dulden van een bepaalde toestand en leidt dit niet tot rechtsverwerking. Dergelijk nalaten kan nooit als een verzaking aan die bepaling(en) worden gezien en zal nooit de geldigheid van deze rechten aantasten. De Klant ontleent aan een eventuele niet-toepassing geen enkel recht, noch zal de niet-toepassing ECS verhinderen op een later tijdstip toch tot uitoefening van het (de) betrokken recht(en) over te gaan. Iedere verzaking aan een recht vanwege ECS moet uitdrukkelijk en schriftelijk gebeuren. Zelfs indien in een specifieke situatie door ECS werd verzaakt aan (de toepassing van) een recht, zal deze verzaking geen rechten doen ontstaan ten aanzien van de Klant in andere (zelfs vergelijkbare) gevallen.
2.6 Deze Algemene Voorwaarden worden door de Partijen als evenwichtig beschouwd. Deze Algemene Voorwaarden zullen dan ook steeds geïnterpreteerd worden rekening houdend met de concrete omstandigheden van de samenwerking.
2.7 ECS heeft steeds het recht om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen steeds voorafgaand aan de Klant worden gecommuniceerd. Wijzigingen aan essentiële bestanddelen van de Overeenkomst zullen steeds gebaseerd zijn op objectieve verantwoordbare factoren.
2.8 Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Partijen, is de Klant niet gerechtigd om de rechten en plichten die voortvloeien uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
3.1 Alle offertes, aanbiedingen, etc. zijn steeds vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling door de Klant. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling en geldt dus niet automatisch voor volgende (gelijkaardige) bestellingen. Een offerte geldt tevens slechts gedurende de duurtijd zoals vermeld op de offerte, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Indien geen duurtijd op de offerte is vermeld, is de geldigheidsduur van de offerte beperkt tot dertig (30) dagen. Indien de Klant eenzijdig wijzigingen aanbrengt aan de offerte (bijvoorbeeld door bijkomende elementen schriftelijk aan de offerte toe te voegen of andere informatie op diens bestelbon te plaatsen), dient ECS hier uitdrukkelijk mee akkoord te gaan door de gewijzigde offerte mede te ondertekenen of middels een schriftelijk akkoord.
3.2 De Overeenkomst tussen ECS en de Klant komt slechts tot stand na ondertekening van de schriftelijke overeenkomst, na verzending van een orderbevestiging door ECS of in elk geval op het moment dat ECS aanvangt met uitvoering van de Overeenkomst.
3.3 De Klant kan zijn bestelling niet meer annuleren of uitstellen vanaf het moment dat de Overeenkomst tot stand is gekomen overeenkomstig 3.2 van onderhavig artikel, behoudens andersluidende overeenkomst tussen Partijen. In geval van annulatie zal de Klant een schadevergoeding verschuldigd zijn aan ECS ten belope van de integrale waarde van de materialen en kosten overeenkomstig de Overeenkomst en de integrale waarde van de eventuele reeds gepresteerde werken/uren met een minimum van tweehonderdvijftig euro (€ 250,00).
4. PRIJS EN KOSTEN
4.1 De opgegeven prijs heeft enkel betrekking op de goederen en/of diensten zoals zij woordelijk omschreven zijn in de schriftelijke overeenkomst, de geldige en aanvaarde offerte of op de orderbevestiging uitgaande van ECS.
4.2 Alle prijzen worden in euro uitgedrukt en zijn exclusief BTW, alsook andere taksen en heffingen, eventuele verzekerings- en administratiekosten, leverings- en verzendkosten, installatiekosten, reiskosten, verblijfskosten, restaurantkosten, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
4.3 Meerwerken mogen met alle middelen van recht bewezen worden. Meerwerken en bijkomende werken worden aangerekend in regie.
4.4 Valutaschommelingen, verhogingen van materiaalprijzen en grondstoffen, schaarste, verhoging van prijzen door leveranciers van ECS, van overheidswege opgelegde stijging van de lonen en/of de salarissen en/of sociale lasten in de sector en bij ECS, van overheidswege opgelegde kosten, (milieu)heffingen en belastingen, transportkosten, in- en uitvoerrechten of verzekeringspremies en andere objectieve oorzaken die een prijsverhoging noodzaken, die optreden tussen de totstandkoming van de Overeenkomst en de levering van de goederen en/of diensten kunnen aanleiding geven tot een verhoging van de prijs. Indien de prijs wordt verhoogd zonder dat deze gesteund is op een objectieve oorzaak zoals hierboven bepaald, heeft de Klant evenwel het recht om, binnen de 48 uur, de prijsverhoging te betwisten en de Overeenkomst te heronderhandelen. ECS zal de Klant steeds voorafgaandelijk schriftelijk inlichten over een prijsverhoging.
5. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
5.1 De Overeenkomst heeft enkel betrekking op de goederen en/of diensten zoals omschreven in de ondertekende schriftelijke overeenkomst, de geldige en aanvaarde offerte en/of op de orderbevestiging uitgaande van ECS. De Overeenkomst is tevens uitsluitend gebaseerd op de gegevens/informatie die door de Klant werden bezorgd. Eventuele wijzigingen en/of aanvullingen van de bestelling of de gegevens/informatie na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van ECS. De Klant erkent dat dergelijke wijzigingen en/of aanvullingen gevolgen zullen hebben op de prijs en de leveringstermijnen.
5.2 De Klant zal ervoor zorgen dat ECS en diens aangestelden/onderaannemers op de geplande dagen toegang hebben tot het bedrijfsgebouw van de Klant of elke andere plaats waar de diensten ter uitvoering van de Overeenkomst en/of levering van de goederen plaatsvinden. Indien ECS in de onmogelijkheid verkeert om, na aanmelding, de bedrijfsgebouwen van de Klant te betreden ingevolge afwezigheid, sluiting, staking, technische stoornis e.d., zullen deze omstandigheden niet beschouwd worden als overmacht in hoofde van de Klant en kunnen deze uren en eventuele bijkomende kosten (o.a. opslagkosten, bijkomende leveringskosten) aan de Klant worden gefactureerd met een minimum van tweehonderd euro (€ 200,00). De Klant zal ECS en diens aangestelden/onderaannemers tijdig informeren (in ieder geval niet later dan 48 uur voorafgaand aan de respectievelijke dag) omtrent de dagen waarop de bedrijfsgebouwen of de plaats van uitvoering van de diensten en/of levering van de goederen niet toegankelijk is.
5.3 De Klant dient in geval van afwezigheid of onmogelijkheid overeenkomstig artikel 5.2 de goederen uiterlijk binnen dertig (30) kalenderdagen af te halen bij ECS en/of overeenkomstig de eventuele nieuwe gemaakte schriftelijke afspraken omtrent de levering of ophaling. Bij niet naleving door de Klant kan ECS de Overeenkomst als geannuleerd beschouwen. Het risico blijft ondertussen steeds bij de Klant. ECS heeft het recht om tussen de datum van oorspronkelijke levering en de datum van uiteindelijke ophaling of levering, stallingskosten aan te rekenen aan een bedrag van [20 euro] EUR per dag.
5.4 De Klant heeft geen verhaal tegen ECS in geval van kleine wijzigingen die zijn aangebracht aan de goederen en/of diensten, indien deze technisch noodzakelijk zijn of voortvloeien uit de evolutie in de techniek, technologie, productie en esthetiek. Voorgaande geldt op voorwaarde dat deze wijzigingen slechts details betreffen en deze geen afbreuk doen aan de specifieke functionele en uiterlijke kenmerken van de goederen en/of diensten die essentieel zijn voor de Klant.
6. LEVERING VAN DE AANGEKOCHTE GOEDEREN EN/OF DIENSTEN
6.1 Behoudens andersluidende overeenkomst gebeuren leveringen steeds “Ex Works” (EXW) op het adres van ECS.
6.2 De overeengekomen leveringsvoorwaarden worden steeds geïnterpreteerd in conformiteit met de Incoterms® die geldig zijn op het ogenblik dat de Overeenkomst tussen ECS en de Klant tot stand komt.
6.3 Behoudens andersluidend schriftelijk overeengekomen, zijn de opgegeven uitvoerings- en leveringstermijnen steeds indicatief. In geval van overschrijding van de aangegeven indicatieve leveringstermijn, zullen ECS en de Klant een redelijke bijkomende termijn overeenkomen, doch zonder recht tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen ECS en de Klant. Dienovereenkomstig is de Klant door een vertraging in de levering niet ontheven van enige verplichting om de goederen en/of diensten te accepteren of te betalen. In het geval van niet-levering van de goederen en/of diensten zullen eventuele voorschotten die door de Klant zijn betaald door ECS integraal worden vergoed.
6.4 Wijzigingen in de prijsaanvraag en/of de bestelling van de Klant, wijzigingen in de schriftelijke overeenkomst tussen ECS en de Klant, evenals wijzigingen in de geldige en aanvaarde offerte of orderbevestiging uitgaande van ECS, hebben automatisch tot gevolg dat de vooropgestelde vermoedelijke leveringstermijnen vervallen.
6.5 ECS is in ieder geval niet aansprakelijk voor vertragingen opgelopen als gevolg van het in gebreke blijven van producenten en/of leveranciers van ECS, de Klant, diens klanten en/of enige andere derde.
6.6 ECS heeft het recht de aangekochte goederen en/of de desbetreffende dienstenprestaties in verschillende delen te leveren of uit te voeren.
7. FACTURATIE EN BETALING
7.1 Behoudens uitdrukkelijk andersluidend akkoord, zijn alle facturen contant betaalbaar zonder enige aftrek of korting op de zetel van ECS of door overschrijving op het bankrekeningnummer vermeld op de factuur. Het is de Klant niet toegestaan om betalingen uit te voeren aan tussenpersonen en de Klant draagt hiervoor in dit geval zelf de volledige aansprakelijkheid. De facturen van ECS worden als aanvaard beschouwd, indien ze niet binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen na ontvangst schriftelijk geprotesteerd zijn.
7.2 ECS heeft het recht om geheel of gedeeltelijke voorafgaandelijke betaling te vragen aan de Klant overeenkomstig de betalingsmodaliteiten zoals uiteengezet in de offerte.
7.3 De Klant dient de facturen te betalen binnen acht(8) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij andersluidend vermeld op de factuur. Ingeval van niet-betaling, of onvolledige betaling op de vervaldag van één van de facturen:
a) geldt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een jaarlijkse rentevoet gelijk aan de wettelijke rentevoet die wordt bepaald conform de wet betalingsachterstand van 2 augustus 2002. De interest wordt jaarlijks gekapitaliseerd en is verschuldigd vanaf de factuurdatum tot de datum van integrale betaling en waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand beschouwd zal worden;
b) is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan tien procent (10%) van het factuurbedrag met een minimum van honderdvijfentwintig (125) euro, onverminderd het recht van ECS om hogere schade te bewijzen;
c) is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling gehouden tot alle gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten;
d) heeft ECS het recht indien de betaling nog steeds niet werd verricht door de Klant binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van een schriftelijke ingebrekestelling hiertoe: (i) de eventuele reeds geleverde goederen terug te vorderen van de Klant; (ii) de (verdere) uitvoering van de desbetreffende en/of één of meerdere andere overeenkomst(en) met de Klant te schorsen en/of te ontbinden; en (iii) alle andere, zelfs niet- vervallen facturen van ECS op de Klant onmiddellijk opeisbaar te verklaren.
7.4 Aanvaarding van gedeeltelijke betaling gebeurt onder alle voorbehoud en wordt aangerekend in volgende volgorde: (i) inningskosten, (ii) schadevergoeding; (iii) interesten; (iv) de laatst vervallen hoofdsommen.
8. AANVAARDING, KLACHTEN EN GARANTIE
8.1 De Klant dient na levering de goederen en/of diensten onmiddellijk te controleren op conformiteit, alsook direct verifieerbare afwijkingen en/of daarmee samenhangende klachten aan het aangekochte goed en/of geleverde diensten, op straffe van verval, binnen de achtenveertig (48) uur na levering mee te delen aan ECS. Na voormelde termijn wordt de levering geacht conform de schriftelijke overeenkomst, de geldige en aanvaarde offerte dan wel de orderbevestiging uitgaande van ECS te zijn uitgevoerd.
8.2 Klachten met betrekking tot verborgen gebreken aan de geleverde goederen en/of geleverde diensten moeten op straffe van onontvankelijkheid binnen een termijn van acht (8) kalenderdagen na ontdekking van het gebrek, of wanneer de Klant deze gebreken redelijkerwijze had behoren te ontdekken, schriftelijk (per post of via Info@ecs-mechelen.be) worden gemeld aan ECS. Dergelijke klachten kunnen aan ECS uiterlijk worden gemeld binnen zes (6) maanden na levering van de goederen en/of diensten of binnen de toepasselijke garantietermijn van de desbetreffende fabrikant of toeleverancier van ECS overeenkomstig artikel 8.3 van onderhavig artikel.
8.3 Wanneer de Overeenkomst goederen betreft die niet door ECS worden vervaardigd, doch enkel door ECS worden doorverkocht, dan heeft de Klant maximaal de mogelijkheid zich op de garantie te beroepen, gedurende een periode gelijk aan de garantietermijn die de respectievelijke producent of leverancier aan ECS aanbiedt.
8.4 In het geval van oplevering in fasen zal de garantieperiode ingaan per fase dat er werd opgeleverd.
8.5 In alle gevallen zal een onvoorwaardelijke betaling van de facturen of andere kostenstaten worden aanzien als een definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de werken daarin vermeld of virtueel begrepen.
8.6 Bij klachten die tijdig en correct aan ECS worden gemeld, zal ECS naar eigen keuze en inzicht: (i) de gebrekkige goederen en/of diensten vervangen of herstellen, in zoverre dezelfde goederen nog in voorraad zijn of kunnen worden geproduceerd. Indien de gebrekkige goederen niet langer in voorraad zijn, kan ECS ervoor opteren de Klant een functioneel equivalent van de gebrekkige goederen te bezorgen; of (ii) een bedrag crediteren dat in alle redelijkheid overeenstemt met de aard en de omvang van het betreffende gebrek. De Klant erkent dat deze maatregelen elk afzonderlijk een volledige en adequate vergoeding inhouden van elke mogelijke schade ingevolge eventuele gebreken en aanvaardt dat de uitvoering van deze maatregelen niet kan worden beschouwd als een aanvaarding van aansprakelijkheid door ECS.
8.7 Zonder uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van ECS heeft de Klant in geen geval het recht om goederen terug te sturen of werkzaamheden door derden te laten uitvoeren.
8.8 ECS behoudt zich het recht voor om zelf de niet-conformiteit van de levering en/of andere gebreken vast te stellen, en de oorzaak ervan na te gaan.
8.9 Klachten en/of een eventuele (gedeeltelijke) vervanging of herstelling van goederen en/of dienstenprestaties ontheffen de Klant in geen enkel geval van zijn betalingsverplichting binnen de op de respectievelijke factuur vastgestelde termijn(en).
8.10 De eventuele vervanging van goederen of wederuitvoering van diensten kan geen aanleiding geven tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen ECS en de Klant.
8.11 De Klant is gehouden tot het vergoeden van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
9. AANSPRAKELIJKHEID
9.1 ECS zal de Overeenkomst steeds naar best inzicht en vermogen en overeenkomstig de regels van goed vakmanschap uitvoeren en in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving. Behoudens indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, houden de door ECS geleverde diensten geenszins resultaatsverbintenissen in maar inspanningsverbintenissen.
9.2 Behoudens uitdrukkelijk andersluidende bepaling in deze Algemene Voorwaarden, is zowel de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van ECS, haar aangestelde en/of onderaannemers ten aanzien van de Klant beperkt tot de aansprakelijkheid die verplicht is opgelegd door de wet en is in ieder geval gelimiteerd tot het laagste van volgende twee bedragen: (i) het respectievelijke factuurbedrag (excl. btw); (ii) het bedrag dat in het kader van het eventuele aansprakelijkheidsdossier door de verzekeraar van ECS aan de schadelijder/ECS zal worden toegekend.
9.3 Behoudens opzet, bedrog of zware fout in hoofde van ECS, haar aangestelden en/of onderaannemers, is ECS in geen geval aansprakelijk voor: (i) indirecte- of gevolgschade (met inbegrip van, maar zonder beperkt te zijn tot schade aan derden, winstderving, productieverlies, milieuschade,…); (ii) gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door de daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door een fout of nalatigheid; (iii) schade ten gevolge van de verkeerde of onaangepaste aanwending van de aangekochte goederen en/of diensten, noch voor een onbedoelde en/of ongewenste wisselwerking ten gevolge van een gelijktijdig gebruik van de geleverde goederen met andere goederen; (iv) schade ten gevolge van het niet-naleven door de Klant en/of een derde van wettelijke en/of andere verplichtingen; (v) schade ten gevolge van normale slijtage en (vi) enige schade die uitsluitend tot de verantwoordelijkheid van de leverancier
van ECS behoort.
9.4 De Klant erkent dat ECS geen garantie biedt dat de goederen voldoen aan de regelgeving of vereisten die gelden in enig rechtsgebied, behalve de regelgeving of vereisten die gelden in België, zoals deze geldt op het moment van levering van de goederen en/of diensten aan de Klant door ECS, zodoende dat ECS niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor latere wetswijzigingen van welke aard dan ook.
9.5 ECS is in geen geval aansprakelijk voor enige schade ten gevolge van het in gebreke blijven van de Klant om alle noodzakelijke en nuttige informatie op te vragen en te verifiëren (zoals onder meer de weergegeven informatie op de offerte met eventuele bijhorende afbeeldingen/illustraties), evenmin als voor enige schade ten gevolge van foutieve en/of onvolledige informatie die door de Klant werd overhandigd aan ECS en/of haar aangestelden of onderaannemers.
10. ONDERAANNEMING
10.1 ECS heeft het recht om (een deel van) haar goederen en/of diensten te laten leveren/uitvoeren door een leverancier of onderaannemer.
10.2 Artikel 9 van onderhavige Algemene Voorwaarden inzake aansprakelijkheid is onverkort van toepassing op de aangestelde(n) en/of onderaannemers van ECS.
11. EIGENDOMSVOORBEHOUD
11.1 ECS blijft exclusieve eigenaar van de verkochte en geleverde goederen, zelfs wanneer de verwerking reeds heeft plaatsgevonden en er aldus sprake is van incorporatie van de goederen, tot de Klant aan alle op hem rustende verplichtingen (waaronder de betaling van de factuur in hoofdsom, renten en kosten) heeft voldaan. Alle risico’s worden evenwel overgedragen aan de Klant bij de levering van de goederen.
11.2 Vóór het moment van eigendomsoverdracht is de Klant niet gerechtigd om de goederen te vervreemden, verwerken, gebruiken, om te vormen, over te dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken. In geval de Klant de goederen, zelfs verwerkt, vermengd of geïncorporeerd, herverkoopt, draagt zij alle schuldvorderingen die voortkomen uit deze herverkoop over aan ECS.
11.3 De Klant is gehouden het bedrag dat zij ontvangt voor de goederen waarop het eigendomsvoorbehoud geldt aan ECS te laten geworden als vergoeding voor het beëindigen van het eigendomsrecht van ECS en als waarborg voor ECS ten belope van de waarde van de goederen waarop dit eigendomsrecht rust.
11.4 Er wordt tussen Partijen overeengekomen dat de verschillende Overeenkomsten/bestellingen tussen hen worden aanzien als deel uitmakend van één economisch geheel en dat ECS altijd een eigendomsvoorbehoud heeft op de goederen op dat moment in het bezit van de Klant, zolang de Klant een openstaande schuld heeft tegenover ECS.
11.5 Indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is ECS gerechtigd de afgeleverde goederen waarop het in artikel 11.1. bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij de Klant of derden, die de goederen voor de Klant houden, van rechtswege en op kosten van de Klant weg te halen of te doen halen.
11.6 De Klant dient steeds al het nodige te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten op de onbetaalde goederen veilig te stellen. Indien derdenbeslag leggen op deze goederen, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Klant verplicht om ECS daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen, uiterlijk binnen de 48 uur na voormeld beslag.
12. OVERMACHT EN IMPREVISIE
12.1 ECS is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of imprevisie.
12.2 Onder overmacht vallen alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de Overeenkomst onvoorzienbaar of onvermijdbaar zijn en die voor ECS (tijdelijk) de onmogelijkheid creëren om de Overeenkomst uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden en/of rampen, epidemieën, pandemieën, weerschade, brand, inbeslagname, ziekte, staking, personeelstekort, uitputting van voorraad, machinebreuk, lock-out, elektrische-, informatica- , internet- of telecommunicatiestoornissen, hacking, beslissingen of interventies van overheidswege (met inbegrip van de weigering of annulering van een vergunning of licentie), brandstoftekorten, vertragingen bij en/of faillissement van aannemers of andere derde partijen op wiens diensten/goederen ECS beroep doet/rekent.
12.3 Onder imprevisie vallen alle omstandigheden die zich voordoen en welke de uitvoering van de Overeenkomst voor ECS financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan redelijkerwijze te voorzien is.
12.4 In geval van overmacht kan ECS naar eigen keuze en inzicht, zonder dat daartoe een voorafgaande ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is, en zonder enig recht van verhaal t.o.v. ECS: (i) aan de Klant voorstellen om de ontbrekende goederen en/of diensten te vervangen door een functioneel equivalent; (ii) de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk opschorten; (iii) de Overeenkomst tussen ECS en de Klant buitengerechtelijk ontbinden, indien de Overeenkomst wegens overmacht langer dan drie (3) maanden niet kan uitgevoerd worden.
12.5 In geval van imprevisie heeft ECS het recht om de voorwaarden waaronder de Overeenkomst wordt uitgevoerd te heronderhandelen. Indien de Klant niet te goeder trouw deelneemt aan deze heronderhandelingen, kan ECS, overeenkomstig Artikel 2.2, de rechtbank verzoeken nieuwe contractvoorwaarden te bepalen en/of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.
13. BEËINDIGING
13.1 Onverminderd andere gronden die de onmiddellijke ontbinding/beëindiging van de Overeenkomst door ECS rechtvaardigen, heeft ECS het recht om onmiddellijk de Overeenkomst te ontbinden per aangetekende brief, zonder voorafgaande tussenkomst van een rechtbank en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, in één van de volgende situaties:
a) In geval van enige verandering in de toestand van de Klant, collectieve schuldenregeling, ontbinding of vereffening, faillissement dan wel ingeval enige andere insolventieprocedure zoals voorzien in boek XX van het Wetboek Economisch recht wordt opgestart of er wordt beslag gelegd op een aanzienlijk deel van haar activa of in gelijk welke andere hypothese waarbij de totaliteit of een belangrijk gedeelte van de activa van de Klant aan de rechtstreekse of onrechtstreekse controle van de schuldeisers, de rechtbanken of iedere derde al dan niet overheidsinstantie worden onderworpen of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant kunnen schaden en die op objectieve gronden zijn gestoeld, dan wel in geval van fraude, opzet, bedrog in hoofde van de Klant;
b) De Klant nog steeds nalaat haar contractuele verplichting na te komen na per aangetekende brief hiervoor in gebreke te zijn gesteld en te zijn aangemaand om dit binnen een redelijke termijn van veertien (14) kalenderdagen te remediëren.
13.2 Indien de Overeenkomst tussen ECS en de Klant wordt beëindigd, al dan niet onder toepassing van het onderhavige artikel van deze Algemene Voorwaarden omschreven ontbindingsrecht, verliest de Klant het recht om van ECS te vergen dat zij haar verplichtingen naleeft m.b.t. de beëindigde Overeenkomst.
14. NETTING
14.1 In overeenstemming met de Wet op de Financiële Zekerheden d.d. 15 december 2004, compenseren en verrekenen ECS en de Klant automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schuldvorderingen opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen ECS en de Klant steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft.
14.2 Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door de Klant en ECS doorgevoerde schuldvergelijking.
15. INTELLECTUELE EIGENDOM EN CONFIDENTIALITEIT
15.1 ECS blijft de exclusieve titularis van alle intellectuele eigendomsrechten die zij bezit op de door haar geleverde goederen en diensten. De Klant garandeert ECS dat de door de Klant verstrekte gegevens geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden, alsook geen inbreuken te plegen op de intellectuele eigendomsrechten van ECS (door zich onder meer te onthouden van, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks, namaak/reproductie van de geleverde goederen, plannen, schema’s,…).
15.2 Alle documenten, informatie, modellen en/of ontwerpen van welke aard ook, die aan de Klant worden verstrekt tijdens de onderhandelingen m.b.t. en/of de uitvoering van de Overeenkomst tussen ECS en de Klant, en/of die worden vermeld in elk mogelijk document uitgaande van ECS, moeten vertrouwelijk behandeld worden. Op het eerste verzoek van ECS moeten voormelde stukken worden teruggeven. Deze documenten, informatie, modellen en ontwerpen blijven eigendom van ECS en mogen niet aan derden worden meegedeeld, noch gekopieerd, noch (in)direct, geheel of gedeeltelijk worden gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor zij bestemd zijn, tenzij met uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van ECS. De verplichting tot vertrouwelijkheid blijft bestaan, ook na de beëindiging of het einde van de Overeenkomst tussen ECS en de Klant, minstens totdat de desbetreffende documenten, informatie, modellen en/of ontwerpen, zonder fout of nalatigheid van de Klant, publiek gekend zijn.
16. PERSOONSGEGEVENS
16.1 Beide Partijen verbinden zich ertoe om de huidige vigerende internationale en nationale privacywetgeving na te leven zijnde (i) de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG en (ii) de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
16.2 ECS zal enkel de persoonsgegevens van haar Klant opvragen die noodzakelijk zijn voor het doel van haar verwerkingen. ECS zal enkel persoonsgegevens verwerken op basis van een wettelijke grondslag. De Klant geeft aan ECS de toestemming om de door de Klant verstrekte persoonsgegevens op te nemen in een geautomatiseerd gegevensbestand. Deze gegevens zullen worden gebruikt en verwerkt in overeenstemming met de Privacy Verklaring van ECS (te consulteren via https://ecs-mechelen.be/privacy-policy/). De Klant geeft ECS de toestemming deze gegevens aan derden (waaronder maar niet beperkt tot haar onderaannemers (bv. transportbedrijf) of de respectievelijke producenten/leveranciers van de verkochte goederen en/of diensten) over te maken met het oog op de uitvoering van de Overeenkomst.
16.3 ECS zal alle nodige maatregelen nemen om de persoonsgegevens van haar Klant te beschermen.
16.4 De Klant kan steeds om inzage, verbetering, wissing, beperking, overdraagbaarheid van zijn gegevens vragen.
a) per post: Electro Cablage Service, Zandvoortstraat 18, 2800 Mechelen;
b) per e-mail: Info@ecs-mechelen.be.